Kreativnost i učenje

Česta je predrasuda da učenje i kreativnost ne idu zajedno.  Jos uvek  je dosta rasprostranjeno mišljenje da u učenju nema mesta za kreativnost i da se ne može “ozbiljno” učiti kroz igru i zabavu. Intuitivnom i posrednom  učenju se često ne daje ista težina kao tradicionalnom formalnom usvajanju znanja.  Takođe,  kreativnost se često shvata kao prirodno data osobina, talenat, nešto što ili postoji ili ne postoji i što se ne može mogo menjati. Tako se ideja o tome da je i kreativnost nešto što može da se vežba i uči, često dočekuje sa nevericom.

Kreativnost predstavlja izvorni stvaralački čin. Kreativni čin podrazumeva da osoba samostalno i autonomno produkuje nešto novo, što do tada nikada nije uradila na isi takav način. Iako se kreativni potencijal nalazi u srži svakog ljudskog bića, tačno je da nisu svi ljudi podjednako kreativni. Ipak taj potencijal se može vežbati i razvijati. Što više učimo kreativno mišljenje i vežbamo da razmišljamo izvan granica dotadašnjih šablona delanja, to smo kreativniji. Što smo kreativniji to bolje pamtimo i učimo.

Obrni, okreni, izmisli …promeni

U razvijanju kreativnosti kod dece potrebno je predočiti im na koje sve načine mogu otkrivati i stvarati nove odnose među elementima. Postoji bezbroj kombinacija elemenata koje možemo stvoriti. Potrebno je osloboditi se ustaljenih i ograničavajucih pogleda na svet i izgraditi naviku stvaranja novih pogleda, novih odnosa i veza među elementima. Možemo se igrati ovim mnoštvom različitih kombinacija, postavljajuci pitanja: “Šta bi bilo kada bih ovo povezala sa onim?” (smišljajte najčudnije moguće kombinacije); “Šta bi bilo kada ne bi bilo tako nego ovako?”

Deci predškolskog uzrasta učenje predstavlja igru i zabavu. Uvučena u obrazovni sistem koji je fokusiran na formalno učenje dok je kreativnost zanemarena, a intuitivnost se potpuno odbacuje, deca prestaju da shvataju učenje na taj način. Često, roditelji imaju potrebu da stalno ispravljaju decu. Oni to rade iz najboljih namera , da bi im što pre usadili što više znanja i da bi ih sprečili da naprave greške. Oni su nekad pokrenuti svojim strahovima od toga da dete ne izađe previše iz okvira, da ne štrči i time ne privuče negativnu pažnju okoline.Roditelji treba da znaju na koji nacin da ohrabre i podstaknu dečiji entuzijazam prema stvaranju novih ideja, pa čak i da ucestvuju i uključe se sa svojom decom u taj proces iako ih to eksperimentisanje nekada može staviti izvan trenutne zone komfora.

“Um proširen novom idejom nikada se ne vraća na svoje početne dimenzije.”

Oliver Wendell Holmes
Izvor: https://ivanapaunovic.com/2014/09/21/kreativnost-i-ucenje/

MALAC GENIJALAC – ZA DECU KOJA MENJAJU SVET!
www.malacgenijalac.com

Nevena Savković

Постави коментар